Fotografierea unui preparat culinar

Suntem multi celor carora ne place sa mancam bine. Preparate simple, facute “la repezeala”, sau elaborate, pentru obtinerea carora este necesara parcurgerea mai multor tehnici de gatit, vor fi apreciate daca au un gust bun si arata bine. Se spune ca degustarea unei mancari se face mai intai la nivelul ochilor, apoi la cel al nasului pentru ca aprecierea gustului sa fie ultima. Si ce se spune, in acest caz, este adevarat. La fel cum pentru o degustare de produs trebuie parcurs un proces destul de complex, si pentru fotografierea unui preparat este nevoie de multa tehnica.

Vedem adesea pe multe bloguri culinare fotografii ale celor ce reusesc blogarii sa faca. Notabil efortul si dedicarea lor dar, chiar daca unul dintre preparatele fotografiate este foarte gustos si arata apetisant in bucatarie, felul in care este surprins pe “pelicula” nu ii face nici pe departe cea mai buna reclama.

Este nevoie de un profesionist?

In linii generale, cultura si educatia noastra gastronomica lasa mult de dorit. Prin momente de aceeasi stanjeneala trece si prezentarea preparatelor culinare prin intermediul fotografiei. Chiar daca exista intentii bune in ambele directii, transformarea acestora in ceva palpabil se loveste, uneori, de diverse preconceptii. Totusi, exista cativa temerari ai acestei directii a fotografiei de produs care s-au hotarat sa faca un pas catre acest domeniu si chiar sa destainuie cateva dintre elementele care definesc o fotografie reusita.

fotografierie preparat culinar

Lumina

Caracteristica definitorie a fotografiei, si aici lumina isi joaca propriul rol. Daca se doreste surprinderea mancarii “pe viu”, adica pe masa din restaurant sau imediat ce a fost pusa in farfurie in bucataria personala, este de dorit ca lumina sa fie cea naturala. Insa atentie la soare ca v-ar putea submina munca. De aceea, pozitionarea intr-un loc cu lumina indirecta va conferi fotografiei o emotie vie, naturala.

In cazul fotografiei de studio lucrurile se schimba intrucatva. Lumina poate fi controlata – directia, intensitatea, culoarea – pentru a obtine o imagine foarte asemanatoare cu cele intalnite in albumele de specialitate. Insa in aceasta situatie va fi vorba de o emotie controlata, chiar impusa.

Compozitia

O fotografie inseamna transmiterea unei emotii, a unei stari. Fotografia inseamna surprinderea unei clipe pentru eternitate. Cele mai complexe efecte sunt obtinute daca fotografiile au o anumita compozitie. Astfel, “personajul principal” poate fi incadrat intr-un anumit peisaj. Pentru a crea compozitia adecvata, un fotograf va sti de la bun inceput ce vrea sa transmita cu fotografia lui, cui ii este adresata sau in ce context va fi folosita respectiva imagine. In principiu nu este greu sa fotografiezi un anumit preparat. Insa daca acesta va face parte din contextul unei mese festive va avea o anumita insemnatate in timp ce o masa la picnic cu preparatul amintit printre “invitati” va avea o alta valoare. Mai trebuie construit cadrul, stabilita paleta de culori, alese filtrele si alte cateva detalii fara de care nu se poate realiza o fotografie. Nu trebuie uitat insa ca subiectul fotografiei trebuie sa atraga privirile, celelalte elemente avand tocmai rolul de sustinere.

Post-procesarea

Daca procesarea imaginii se desavarseste in aparatul de fotografiat si dureaza foarte putin timp, post-procesarea se desfasoara in fata calculatorului si tine intre cateva minute si, posibil, cateva ore. Fiecare fotograf, inainte de a trage primul cadru chiar are in minte fotografia perfecta. De la aceasta imagine se pleaca la aceasta imagine se ajunge. Insa pentru ca acest lucru sa devina realitate este nevoie de multa munca, investitie, imaginatie, poate si putin noroc. Experienta data de surprinderea a mii de cadre in cele mai diferite pozitii, culori sau lumini, stapanirea aproape de perfectiune a unui soft dedicat si multa rabdare, consecventa si tenacitate sunt secretele unei fotografii memorabile.

 Chiar daca fotografierea preparatelor culinare poate fi considerata la noi drept un domeniu nou, el pastreaza aceleasi tehnici intalnite si practicate in cazul celorlalte genuri de fotografii. Difera doar subiectul, deschiderea fotografului la experiente noi si, aproape de fiecare data, gustul acelui subiect.

Etichete: ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image
Reload Image