Hidratarea pe timp de vara

O conditie necesara si obligatorie pentru o stare de sanatate buna este data de consumul adecvat de lichide, in special apa. De aceea, indiferent de anotimp, este bine sa pastram un nivel optim al hidratarii corporale. Daca in perioadele mai reci ale anului sunt de ajuns aproximativ 30 – 35 ml de lichide per kilogram corp (pentru o persoana adulta cu o greutate de 80 kg sunt necesari aproximativ 2,5 l de apa) in timpul sezonului estival, cand temperatura aerului inregistreaza valori de 35 – 40⁰C, catitatea de lichide recomandata este de 45 – 50 ml per kilogram si chiar mai mult (aproximativ 3.5l de lichide/zi) daca activitatile diurne implica prezenta sub actiunea directa a razelor solare.

Apa

Cea mai la indemana metoda de hidratare ramane consumul de apa. Datorita caldurii ridicate la care este expus organismul pe timp de vara, acesta pierde prin transpiratie, nevoi fiziologice sau respiratie o cantitate semnificativa de apa ( 1,5 pana la 2,5l de apa). Apa cristalina de izvor, apa plata imbuteliata sau cea imbogatita cu dioxid de carbon (recomandarea nutritionistilor in acest caz este consumul a maxim 1l de apa imbogatita) poate asigura o hidratare oprima in perioada estivala.

Pe langa apa, organismul uman mai pierde si o serie de minerale si alte elemente esentiale pentru o buna functionare. In astfel de conditii, apa nu este de ajuns. De aceea o persoana isi poate completa necesarul zilnic de apa si de aceste elemente esentiale din alimentatie.

Fructe si legume

Proaspete sau usor procesate, vorbim aici de sucuri naturale, compoturi sau supe, aceste alimente nu trebuie sa lipseasca din dieta zilnica. Cu un minim de 400 – 500 grame de fructe si legume pierderile de minerale sunt atenuate. Dintre fructe, vedetele incontestabile sunt pepenele rosu sau galben, ciresele, ananasul dar si merele sau prunele. Castravetele, varza, rosiile sunt si ele demne de remarcat datorita continutului ridicat de apa. Pe langa cele amintite pot fi consumate cu incredere si piersici sau caise, fructe oleaginoase (nuci, alune, seminte de dovleac sau de floarea soarelui) precum si verdeturi sau ierburi aromatice. Acestea au un continut scazut de apa dar sunt foarte bogate in substante nutritive.

Carne

In functie de modalitatea de preparare, carnea poate fi o sursa destul de importanta de apa. Fiarta, fripta sau inabusita, calitatea de hidratare este completata de cea nutritiva. Pentru a mentine un echilibru sanatos in alimentatie, carnea de vita sau cea de peste nu trebuie omise dintr-un meniu estival.

Alimente si bauturi de evitat

Este bine cunoscut faptul ca alcoolul conduce la o deshidratare accentuata. De aceea, este bine sa fie evitat. Alaturi de alcool pot sta si bauturile energizante sau sucurile acidulate cu un puternic adaos de indulcitori.

Atunci cand afara este cald sau foarte cald mai trebuie evitate mesele copioase. Un aport in exces de substante nutritive conduce la o diminuarea fortelor, in general. Sarea este un alt aliment care, consumat in exces, poate provoca o serie de disfuctionalitati. Nu trebuie uitata din lista neagra nici alimentatia de tip fast food. Marii consumatori de alimente picante sau de cofeina ar trebui sa isi reconsidere preferintele.  O alternativa la dulciurile atat de indragite de aproape oricine – un alt factor care este contraindicat in sezonul cald – o poate constitui consumul moderat de fructe proaspete.

Sezonul cald, pe langa multiplele beneficii si facilitati pe care le aduce, trebuie tratat cu o atentie sporita mai ales in ceea ce priveste hidratarea. Pentru ca un corp bine hidratat este un corp sanatos care poate face fata cu brio incercarilor extreme la care este supus in acest anotimp.

Etichete: , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image
Reload Image